dimarts, 16 de desembre del 2014

Psicofonies: veus del més enllà?

Friedrich Jürgenson i el seu descobriment casual


Friedrich Jürgenson va ser un home que va dominar diverses disciplines. Una d'aqueixes ments inquietes que sempre anhelen anar més enllà de l'establit, que treballen en diversos àmbits i que, al seu torn, compten amb el respecte de la societat. Aquest suec nascut en 1903 va ser pintor, músic, cantant d'òpera i productor cinematogràfic, però si per alguna cosa és recordat, és precisament per ser pioner en el tema de les EVP (fenomen de veus electròniques). I com va arribar aquest home d'inclinació artística a aquest camp d'estudi?

Per casualitat, com succeeix en la majoria de les coses més importants de la nostra vida. Era l'estiu de 1959, quan, estant en el jardí intentant gravar el cant d'un ocell per a realitzar un documental, es va adonar, en revisar la cinta, que havia obtingut una mica més que el simple trinat.


Va cridar a Mònica, la seua dona, i li va posar el magnetòfon perquè escoltara el mateix que ell, assegurant-li repetidament que durant el temps en què havia estat gravant a l'animal, havia estat completament solament. Però en l'enregistrament s'escoltava a algú. Una veu parlant en noruec, fent comentaris sobre el *trinar del pinsà. Allò havia de ser un error, es van dir tots dos, així que va esborrar aquest enregistrament pensant que algú, maliciosament, s'hauria acostat sense ell adonar-se.

Ho va repetir l'endemà. I aquesta vegada, va cuidar més l'escenari. Què va ocórrer llavors? Alguna cosa escruixidora. La veu va tornar a aparéixer, però aquesta vegada Jürgenson va poder escoltar-la amb més claredat i fins i tot reconéixer-la: era la seua mare, morta anys abans. Ella, cridant-ho tal com solia fer abans: “Friedel… el meu xicotet Friedel… Pots sentir-me?


Friedrich Jürgenson,_660x330

Allò, òbviament va canviar la seua vida. Va començar a treballar amb el físic i enginyer Konstantin Raudive amb tal d'esbrinar l'origen d'aquells fenòmens, per a després comptar amb més col·laboradors: Hans Bender, director de l'Institut de Parapsicologia de la Universitat de Friburg i al professor Rolle, President de l'Associació Americana de Parapsicologia. Va ser llavors quan el tema de les “psicofonies” va començar a difondre's, aconseguint que fóra un aspecte quasi “imprescindible” a l'hora d'estudiar, per exemple, suposades cases embruixades o fenòmens estranys en diferents escenaris.

psicofonías

Però què són les psicofonies?

En principi, podríem definir les psicofonies com a sons d'origen electrònic que queden registrats en suports d'àudio, tals com a gravadores i avui dia, també mòbils. Amb aquesta definició no hi ha cap polèmica, són “sons”. Però ara ve el realment complex, quin origen tenen aqueixos sons? Vegem alguna de les explicacions més comunes:
•Veus del més enllà, de persones mortes. Bé, aquesta és la concepció més estesa i la menys acceptada pels corrents científics. Entitats que ja no pertanyen al nostre plànol, aconsegueixen deixar feblement la seua petjada o espectre de veu en les gravadores. Per a molts alguna cosa així no podria ser acceptat, perquè aquesta idea suposa acceptar que parteix de nosaltres, segueix estant en aquest món després de morir.
•Alteracions dels mateixos investigadors: no falten els qui pensen que són les mateixes persones que realitzen l'enregistrament les que creen aquestes suposades psicofonies. Però ull, no estem parlant solament d'una suposada manipulació feta a propòsit, que de vegades pot donar-se, també parlem d'un altre supòsit alhora tan interessant com a complex. Hi ha qui pensa, que és la pròpia “consciència” de l'investigador la que queda ací registrada. Seria una espècie de psicoquinesis, com una espècie d'emanació mental voluntària o involuntària. Realment curiós.
•Interferències radioelèctriques: és alguna cosa habitual, en moltes ocasions hi ha enregistraments en les quals podem escoltar sons que ens semblen veus, quan en realitat són interferències exteriors produïdes pel vent o interferències radioelèctriques amb l'aparell gravador. Solució a aquestes interferències? Instal·lar el gravador a l'interior de les famoses gàbies de Faraday.
•Dimensions paral·leles: no hem de pensar únicament que les psicofonies es deuen en exclusiva a possibles veus de les nostres persones mortes, hi ha qui teoritza amb la idea que existisquen mons paral·lels, ací on altres consciències deixen sovint les seues “xicotetes i fugaces” comunicacions.


voces más allá

1 comentari: